
28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 1 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

 

 printer friendly 

.

media alerts

blogs

cogitations

message board

forum

articles

bookshop

guardians of
power

 

 

about us
faq
contacts
donate
links
search 

 

Forum
profile |  members |  groups |  private messages |  faq |  search  | logout

Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty
 

      Media Lens Forum Index -> Media Lens Forum

View previous topic :: View next topic  

Author Message

David C
site administrator

Joined: 12 Jan 2004
Posts: 210
Location: Southampton

 Post subject: Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Open Letter To Amnesty International's London and Belfast Offices, on the Occasion of
Noam Chomsky's Belfast Festival Lecture, October 30, 2009 [1] 

Edward S. Herman and David Peterson 

[Available to download as pdf:
http://www.medialens.org/downloads/pdfs/letter_to_amnesty.pdf ] 

In his wild and slanderous "Open Letter to Amnesty International" (signed, fittingly, "Yours,
in disgust and despair"),[2] The Guardian - Observer's veteran reporter Ed Vulliamy
explains that two "main concerns" motivated him to draft his repudiation of AI's choice of
Noam Chomsky to deliver this 2009 Stand Up For Justice lecture: One is that the "pain"
individuals such as Chomsky are alleged to cause the "survivors and the bereaved" of the
wars in the former Yugoslavia is "immeasurable," and Vulliamy feels some kind of need to
help mitigate this pain; the other, apparently, is that the "historical record" as it pertains
to these wars is too precious and too fragile to be left in the wrong pair of hands. "For
Amnesty International, of all people, to honour this man is to tear up whatever credibility
they have estimably and admirably won over the decades, and to reduce all they say
hitherto to didactic nonsense," Vulliamy writes. "By inviting Chomsky to give this lecture,
Amnesty condemns itself to ridicule at best, hurtful malice at worst—Amnesty joins the
revisionists in spitting on the graves of the dead." 

To spit on the graves of the dead is a ghoulish act, and Vulliamy makes a serious charge—
against both Noam Chomsky and Amnesty International. Yet, it is notable that Vulliamy
offers not a single quote or even paraphrase of what Chomsky has written or said about the
former Yugoslavia to back-up this charge; and in his writings for The Guardian - Observer
over many years, we are unaware of a single published item under Vulliamy's byline that
criticized, let alone excoriated, Chomsky.[3] Vulliamy's Open Letter to AI complains that
"Chomsky [has] said many things, from his ivory tower at MIT, to spur them [the
revisionists] on,” but Vulliamy never provides specifics—just insults. This possibly results
from the fact that Chomsky has never written or said anything remotely like what Vulliamy
imagines and alleges—Chomsky has never denied or questioned whether there were
displaced persons- and detention- and POW-camps in Bosnia - Herzegovina during the wars
there (1992-1995), never denied or questioned whether Bosnian Muslims were massacred
following the fall of Srebrenica in July 1995, and so on. But from the standpoint of a writer
aiming solely at denigration, it is necessary to leave it that “Chomsky said many things,”
and insinuate the worst. 

A second fact relevant to the vitriol that Vulliamy expresses towards Chomsky and AI, and
to Vulliamy's work overall, is that Vulliamy admits to being a “journalist of
attachment.”[4] He has written proudly that "In 1996 [he] was the first journalist to
testify" for the prosecution at the International Criminal Tribunal for the Former
Yugoslavia (ICTY). "There are times in history when neutrality is not neutral at all, but
complicity in the crime," he explained. "I do not want to be neutral between the camp
guard and inmate; the woman raped seven times a night every night, and the beast who
rapes her."[5] In fact, Peter Brock notes that Vulliamy has been "surprisingly frank and
passionate…about his own abandonment of objectivity" at least since 1993, when he wrote
in The British Journalism Review that he was "embarrassed…by how objective" he used to
be. But "with Omarska and Trnopolje objective coverage of the war became a rather silly
notion," Vulliamy proclaimed, and he was now "on the side of the Bosnian Muslim people
against an historical and military program to obliterate them."[6] Writing in The Guardian
around the same time, Britain's Foreign Correspondent of the Year, who, his editors falsely
claimed, "broke the story of the Serbian concentration camp together with [Independent
Television News]," Vulliamy struck an equally committed pose: "[T]he horrors of war have
taught me that there are things that are worse than war, and against them determined
and careful war should be waged, in the name of the innocent and the weak. My father
had the honour of fighting fascism; I have instead the strange privilege of meeting the
people who are fighting a pale but unmistakable imitation of the Third Reich but have only
the sons of the appeasers of 1938 to turn to."[7] 

Over a very long period of time, Ed Vulliamy's attachment to Bosnian Muslims victims has
been matched only by his hatred for "Serbian barbarism" and the "sons of the appeasers of
1938," including the "objective" journalists whose ranks he deserted long ago. It is within
this camp of alleged appeasers of "Serbian barbarism" that Vulliamy now places Amnesty
International, right alongside Noam Chomsky; and Vulliamy's Open Letter repeats each of
these convoluted themes. Theoretically, a political commitment like that of Vulliamy

http://www.medialens.org/index.php
javascript:PrintThisPage();
http://www.medialens.org/alerts/index.php
http://www.medialens.org/weblog/
http://www.medialens.org/cogitations/
http://www.medialens.org/board/
http://www.medialens.org/forum/
http://www.medialens.org/articles/
http://www.medialens.org/bookshop/
http://www.medialens.org/bookshop/guardians_of_power.php
http://www.medialens.org/about/
http://www.medialens.org/faq/
http://www.medialens.org/contacts/
http://www.medialens.org/donate/
http://www.medialens.org/links/
http://www.medialens.org/bookshop/guardians_of_power.php
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=editprofile
http://www.medialens.org/forum/memberlist.php
http://www.medialens.org/forum/groupcp.php
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?folder=inbox
http://www.medialens.org/forum/faq.php
http://www.medialens.org/forum/search.php
http://www.medialens.org/forum/login.php?logout=true&sid=364e51ad891680a59e5fe95e3bb015b4
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3037&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=newtopic&f=30
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=reply&t=3037
http://www.medialens.org/forum/index.php
http://www.medialens.org/forum/viewforum.php?f=30
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3037&view=previous
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3037&view=next
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10433#10433
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10433
http://www.medialens.org/downloads/pdfs/letter_to_amnesty.pdf


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 2 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

would not necessarily result in serious bias in reporting news, but in his case, we have a
paradigmatic illustration that it can do so in practice. As we will show in what follows, his
attachments have led him to concoct, distort, and suppress evidence related to the former
Yugoslavia for the better part of two decades. 

Thus it is a notable fact that while Vulliamy was “there” on August 5, 1992, at both the
Omarska and Trnopolje camps for the Bosnian Muslims in Bosnian Serb-controlled territory,
and Chomsky most certainly was not, Vulliamy repeats a stream of falsehoods about the
events of that day and their follow-up, confirmed by people who were “there.” Second, he
conflates those events with alleged denials and claims of "fakes" about the "concentration
camps" that he and his colleagues with a British Independent Television News (ITN) crew
allegedly helped to “discover.”[8] Vulliamy admits that Chomsky didn’t—unlike Thomas
Deichmann writing in Novo in Germany, and later reprinted by LM in Britain (see below)—
propose “that these camps were a fake,” nor use “grotesque arguments about fences
around the camps,” claims that “were beaten back in the High Court in London, by a libel
case taken by ITN.” 

Note Vulliamy's use of the plural “camps,” when the issue was solely about one camp,
Trnopolje, and his one visit to this camp on August 5, 1992. In the very first report he ever
published about this camp, Vulliamy had written that "Trnopolje cannot be called a
'concentration camp' and is nowhere as sinister as Omarska: it is very grim, something
between a civilian prison and transit camp."[9] What is more, nobody (and certainly not
Chomsky or Deichmann) has ever contended that these camps themselves were "fake,"
though there always has been a dispute over the nature of the camps, the "fences around
the camps," and what purpose(s) they served in the civil wars in Bosnia - Herzegovina
during the second-half of 1992. In his Open Letter, Vulliamy makes all of the camps out to
be concentration camps, with this term's ominous overtones of possible Nazi-like death
camps. But this was manifestly not true of Trnopolje, which served as a transit center, and
most of the people Vulliamy actually saw at Trnopolje were internally displaced persons
fleeing the violence of the civil wars. Indeed, Vulliamy testified to this very fact the first
time he acted as a witness for the prosecution at the ICTY in June 1996, in the trial of the
Bosnian Serb Dusko Tadic, where Vulliamy referred to Trnopolje variously as a "staging
post," "transit camp," and "distribution point."[10] Only in his writings and reporting for
The Guardian - Observer and other venues (for example, in his 1994 book Seasons in Hell
[11]) did Trnopolje become fixed as a “concentration camp,” with the Nazi-allusion firmly
in place, a status that it retains in his Open Letter to AI: "places of extermination, torture,
killing, rape and, literally, 'concentration' prior to enforced deportation…." 

The other big issue was whether the famous images of an emaciated man, Fikret Alic, the
"symbolic figure of the war," as Vulliamy once described him, "on every magazine cover
and television screen in the world,"[12] who seemed to stand behind a barbed-wire fence
while interviewed by the British reporters, were deceptive and misleading. 

The simple answer is: Yes. First, it is well established that Fikret Alic's physical
appearance—often described as "xylophonic" because his ribcage showed prominently
through his extremely thin torso—was not representative of the rest of the displaced
persons seen at Trnopolje by the British reporters on August 5, 1992. 

More important, it is also well established (in the face of fanatic denials to the contrary)
that Alic at no time while he was photographed and interviewed that day by the British
reporters was standing behind a barbed-wire fence that enclosed him and the other
Bosnian Muslim men. In fact, the actual fence used in the famous shots of Alic and the
other men consisted of chicken-wire that stretched from the ground up roughly as high as
the men's chests, with three strands of barbed-wire above the chicken wire, both affixed
to the side of the fence posts facing away from the British reporters. In other words, this
fence enclosed the area where the British reporters had positioned themselves to
interview and film the Bosnian Muslim men, and these men—Fikret Alic included—stood
outside the area enclosed by the fence. 

This is what Thomas Deichmann's original debunking of "The picture that fooled the world"
argued correctly[13]—much to the chagrin of the British reporters, to ITN, and to the
British establishment, which resorted to Britain's onerous libel laws to punish LM magazine
for publishing Deichmann's work in 1997, and used the British High Court to exact from LM
the ultimate price: LM's bankruptcy and liquidation.[14] Deichmann, who studied a copy of
the unused film shot that day by ITN cameraman Jeremy Irvin, wrote: 

When Marshall, Williams and Vulliamy entered the compound next to the camp, the barbed
wire was already torn in several places. They did not use the open gate, but entered from
the south through a gap in the fence. They approached the fence on the north side, where
curious refugees quickly gathered inside the camp, but on the outside of the area fenced-
in by barbed wire. It was through the barbed wire fence at this point that the famous shots
of Fikret Alic were taken…. 

[Thus] an important element of that "key image" had been produced by camera angles and
editing. The other pictures, which were not broadcast, show clearly that the large area on
which the refugees were standing was not fenced-in with barbed wire. You can see that
the people are free to move on the road and on the open area, and have already erected a
few protective tents. Within the compound next door that is surrounded with barbed wire,
you can see about 15 people, including women and children, sitting under the shade of a
tree. Penny Marshall's team were able to walk in and out of this compound to get their
film, and the refugees could do the same as they searched for some shelter from the
August sun.[15] 

The journalist Phillip Knightley also acquired the film shot by ITN's Jeremy Irvin that day
(the out-takes included) and "examined it frame by frame." In an affidavit he filed on
behalf of the LM defense, Knightley wrote: 



28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 3 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

The barbed wire turns out to be only symbolic. Were all the inmates starving? No. Fikret
Alic was an exception. Even in Marshall’s report other men, apparently well-fed, can be
seen, and the out-takes reveal at least one man with a paunch hanging over his belt. Phil
Davison, a highly-respected correspondent who covered the war from both sides for The
Independent says, “Things had gone slightly quiet. Suddenly there were these death
camps/concentration camps stories."…. 

When…the ITN report was hailed as a great image, should the team have stood up and
publicly said, “Hey, hang on a minute. It wasn’t quite like that.” In an ideal world, yes….
But given the commercial pressures of modern TV and the fact that to have spoken out
would hardly endear the ITN crew to their employers and might even have endangered
their jobs, it is understandable but not forgivable that no one chose to do so.[16] 

This misleading use of a mostly chicken-wire, and only part barbed-wire fence that
enclosed the reporters but not the Bosnian Muslims, and the selective focus on a single
emaciated individual, were also established by the presence of a second team made up of
a reporter and a cameraman working for Radio Television Serbia (RTS), which had
accompanied the British reporters on their August 5 visits to Omarska as well as Trnopolje,
and eventually released a documentary in Serbo-Croatian about the events of this day
under the title Presuda ("Judgment").[17] In the many years that Ed Vulliamy has protested
—as he did in his Open Letter to AI—that he was "there" at Trnopolje when the British
reporters' encounter with Fikret Alic occurred, Vulliamy has never acknowledged that the
RTS reporter and cameraman were also there, frequently right beside him and the other
British reporters, interviewing and filming the same groups of individuals—but also filming
some of the activities of Vulliamy, Marshall, Williams, and Irvin. This film, shot by the RTS
(or second) cameraman, shows conclusively where the British reporters stood when they
first happened upon and filmed Fikret Alic and the others. The impression of a "Belsen 92"
(Daily Mirror, August 7, 1992), the evocation of Nazi-style death camps, the military-
interventionists' question "Must It Go On?" (Time, August 17, 1992), and the subsequent
awards and fame bestowed on these British reporters—all must be understood as artifacts
that resulted from their work inside the small enclosure at Trnopolje that day, and of their
reluctance or fear to leap-off the "concentration camp" bandwagon the instant that it
started to roll on August 6-7, 1992, to tell the truth to the world about what they really
found at Trnopolje when they were there, and how they constructed something politically
useful out of it. Instead, as ITN reporter Penny Marshall explained ten days later, by the
time she and her three British colleagues arrived at Trnopolje, "There [had] been many
images of horror from the war in what was Yugoslavia," and "Public opinion throughout the
civilised world [had] been outraged, yet governments [had] remained reluctant to
intervene." But what differed this time was that she and her colleagues "had come away
with powerful images," images "to move world opinion." After Trnopolje, "British
newspapers were calling for military intervention; within 20 minutes of the [ITN] report
being re-broadcast on American television, George Bush promised to press for a United
Nations resolution authorising use of force."[18] Thus had the journalism of attachment
been placed in the service of one of its favorite objectives: Western military
intervention.[19] 

In his book Seasons in Hell, Vulliamy states explicitly that the Trnopolje camp was
“surrounded by barbed wire fencing. And behind the wire, standing in a close-knit crowd
under the impenitent sun, thousands of men and women, boys and girls of all ages, as
dumbstruck to see us as we were amazed by what was before our eyes.”[20] This is a lie,
implicitly repeated in his Open Letter to AI, where he talks about “grotesque arguments
about fences,” not openly claiming that the camp was surrounded by that fence, but
suggesting that the counterclaim of Deichmann and other critics was false. Perhaps this is
why Vulliamy never acknowledges the RTS crew whose work beside the British reporters at
Trnopolje that day shows so clearly who stood inside the area enclosed by the part
chicken-wire, part barbed-wire fence during the moments when the images of Fikret Alic
were taken, the fence behind which the British reporters positioned themselves. 

In yet another falsification, Vulliamy refers to the March 15, 2000 Judgment delivered by
Justice Morland in the British High Court of Justice as supporting the "libel case taken by
ITN" against LM over its reprint of Deichmann's original reporting. But Vulliamy suppresses
the fact that Justice Morland found only that the British reporters' "intent" to deceive had
not been proven, not that the factual substance of their work on August 5, 1992 had been
accurate or had not been fundamentally misleading.[21] 

Vulliamy is also deceptive about the “concentration camps.” He inflates their importance
and character and of course fails to mention any but Serb camps. There is no evidence
that thousands were killed in these camps in Bosnia - Herzegovina; and the International
Committee of the Red Cross reported the total number of prisoners known to the ICRC for
the year 1992 in all camps, Serb, Muslim and Croat, to have been approximately
10,800.[22] Nor is there any evidence that conditions or killings were more severe in Serb
than in Muslim or Croat prison camps, but Western reporters such as Vulliamy were
interested only in Serb camps.[23] 

This same point extended to alleged Serb-run "rape camps," where Newsday's Roy Gutman
led the charge over rape as a massive, deliberate, and uniquely Serb instrument of state
policy, although he carried out this campaign in close coordination with Bosnian Muslim and
Croatian propaganda agencies.[24] These charges reached a frenzied level in early 1993,
with the media and women’s groups mobilized and calling for action against these horrors,
and their service to the Serb demonization process rivaled that of the Fikret Alic photo at
Trnopolje. The number of Bosnian Muslim women allegedly raped by the Serbs ranged from
20,000 to 60,000 or more, based entirely on a small number of claimed victims plus
unverified hearsay and wild extrapolation. One of the media agents for this story belatedly
mentioned that “too many reporters quoted the Bosnian government’s patently
unconfirmable claim that 50,000 Muslim women were raped by the Serbs.”[25] But the
media didn’t insist on confirmation—they sought emotionally supercharged stories about
atrocities, and then only when the atrocities could be attributed to Serbs. There is not a



28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 4 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

shred of evidence that rapes by Bosnian Serb forces were more substantial than by Bosnian
Muslim or Bosnian Croat forces—or anything more than crimes of opportunity. In fact, the
Serbs put together a larger dossier of hard evidence of rapes of Serb women in the form of
affidavits and documented testimonies than did the Bosnian Muslims,[26] but the media
were not interested. 

As with every other major theme of these wars, the rape allegations were a propaganda
coup—and media failure—greatly helped by the journalists of attachment. Vulliamy of
course gets on this Serb rape bandwagon in his Open Letter to AI, but confines himself to a
reference to “the succulence of 14-year-old girls kept in rape camps.” This is mendacious
demagoguery that would be hard to surpass. 

While claiming to be worried about the impact of Chomsky's Belfast lecture on Bosnian
victims, it is notorious that Vulliamy’s choice of victims is so ethnically selective. He
doesn’t mention the thousands of Serb victims, and has never discussed the operations of
the Bosnian Muslim commander Naser Oric, who actually bragged about killing Serbs in the
vicinity of Srebrenica.[27] Oric even showed videos of his slain Bosnian Serb trophies to
Western reporters Bill Shiller and John Pomfret, and the UN Protection Force commander
for Bosnia - Herzegovina, the French General Philippe Morillon, even testified before the
ICTY that he was certain that vengeful Serb actions at Srebrenica in July 1995 were
traceable back to Oric’s earlier massacres.[28] But these victims are unworthy for
Vulliamy, and mentioning them would disturb his journalism-of-attachment model of one-
sided villainy and victimization. 

Vulliamy mentions Milosevic’s alleged aim of an “ethnically pure Greater Serbia,” but he
fails to point out anywhere that the ethnic cleansing that occurred in Croatia, Bosnia -
Herzegovina, and Kosovo never happened within Serbia proper (exclusive of Kosovo). This
point is awkward for a journalist of attachment as it conflicts with the ethnic-purity aim
alleged of the Serbs and suggests that the civil wars in Bosnia had more complex roots.
Also awkward is the fact that the greatest single case of ethnic cleansing in the former
Yugoslavia was Operation Storm of August 1995, when clearly coordinated Croat and
Bosnian Muslim offensives drove some 250,000 ethnic Serbs out of the Krajina region along
both sides of the Croatian and Bosnian borders, and the fact that the greatest
proportionate case of ethnic cleansing has occurred in Kosovo, as the ethnic Albanian
majority drove out ethnic Serbs and Roma after NATO occupied this province of southern
Serbia from June 1999 on. These Serb victims have also not been able to return to their
former homes. But those killed in these big time ethnic cleansing operations and those
permanently exiled are no more upsetting to Vulliamy than are the victims of Naser Oric. 

In practicing the journalism of selective demonization / selective victimization, Vulliamy
even peddles gross hearsay concocted by others. For example, back on July 8, 2001, he
wrote that "Once Milosevic had back-stabbed his way to power and had switched from
communism to fascism, he and Mirjana set out to establish their dream of an ethnically
pure Greater Serbia cleansed of Croats and 'mongrel races' such as Bosnia's Muslims and
Kosovo's Albanians."[29] We have searched extensively for confirmation of this alleged
reference to “mongrel races,” and found a total of four different instances in which the
phrase was attributed to Milosevic and/or his wife by another reporter prior to Vulliamy's
use of it,[30] but we were unable to get either Vulliamy or anyone at The Guardian -
Observer to share Vulliamy's source with us, and we suspect that its use is apocryphal.
Nothing like it is to be found in the 49,000 pages of the Milosevic trial transcript at the
ICTY, and the prosecutors would have welcomed something like this in supporting their
charges against Milosevic. On the other hand, we have the wartime Bosnian Muslim
President Alija Izetbegovic’s statement of intolerance from his Islamic Declaration of 1970
(re-issued in 1990) that Vulliamy has always dodged and misrepresented, wherein
Izetbegovic affirmed the "incompatibility of Islam with non-Islamic systems,” and rejected
both peace and coexistence “between the ‘Islamic religion’ and non-Islamic social and
political institutions."[31] And we have the wartime Croatian President Franjo Tudjman
instructing his military leaders in the days immediately before Operation Storm to “inflict
such a blow on the Serbs that they should virtually disappear.”[32] But Vulliamy appears
to have missed both of these, while repeating the "mongrel races" line against the couple
he despises. 

In Seasons in Hell, during what he called "the height of the war in July 1993," Vulliamy
reported "hundreds of thousands of Muslims dead;" and at the start of the Milosevic trial in
February 2002, in recounting the "Bosnian chapter" of the breakup of Yugoslavia, Vulliamy
reported "some 200,000 deaths." Then in November 2005, Vulliamy quoted the High
Representative to Bosnia - Herzegovina, Jeremy "Paddy" Ashdown, as Ashdown reflected on
life "10 years after a war in which 250,000 people were killed;" and as late as July 2007,
Vulliamy once again recounted the "killing of hundreds of thousands…all over Bosnia."[33]
But in 2005-2007, two establishment sources concluded that the number of deaths on all
sides of the wars in Bosnia - Herzegovina from 1992 - 1995, including soldiers as well as
civilians, was on the order of 100,000.[34] This dramatic downward revision in the death-
toll badly deflated the longstanding establishment narrative of 200,000 or more deaths
(not to mention Vulliamy's "hundreds of thousands"). But we have never been able to find
any reference in Vulliamy's work to this sharp reduction in the Bosnian deaths or to the
names of the researchers responsible for it.[35] Isn’t this refusal to correct an historical
fabrication (mainly a product of Bosnian-Muslim propaganda) a form of genocide inflation,
and in its own way as contemptible as “genocide denial”? In his Open Letter to AI,
Vulliamy used forms of the word 'revisionist' no fewer than seven times. But isn't what
Vulliamy repeatedly calls "revisionism" and "revisionist" in truth a point of view or even the
correction of a previous error that Vulliamy himself simply doesn't want to see expressed
or corrected? Surely both groups of researchers who have revised the death-toll in Bosnia -
Herzegovina to approximately 100,000 are revisionists in any reasonable sense of the word,
but as they did their work on behalf of the establishment, they cannot be so designated.
What an independent journalist or historian would call correcting the record, a journalist
of attachment calls "revisionism." 



28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 5 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

While inflating and lying about Serb villainy, Vulliamy also protects his favored leaders and
team by misrepresenting their position on the issues and their role. Thus, again in his
Seasons in Hell, he explains Alija Izetbegovic's serial rejection of peace plans from Lisbon
in early 1992 onward as a result of Izetbegovic's devotion to a “multi-ethnic republic,” and
his belief that any kind of partition would be “impossible without ethnic cleansing”[36]—
when in fact Izetbegovic explicitly excluded “foreign ideologies” from his planned Bosnia,
wanted a partition more favorable to the Bosnian Muslim side, with war and ethnic
cleansing flowing predictably from his April 1992 declaration of independence, and he did
a thorough job of removing Serbs from the Sarajevo area after the 1995 Dayton Accord.[37]
Former National Security Agency analyst John R. Schindler shows in detail Izetbegovic’s
attachment to the Islamic Republics of Iran, Pakistan and Saudi Arabia, and how he helped
introduce Al Qaeda into Europe during the local civil wars that Vulliamy and his fellow
“journalists of attachment” eagerly supported. An excellent case therefore can be made
that many of the deaths in Bosnia during the 1992-1995 years, over which Vulliamy has
shed so many bitter tears, were fomented by the same journalists who swallowed the
claims of the Western and Bosnian Muslim hawks that Izetbegovic was a committed
democrat and that the peace plans supported by Western negotiators such as Cyrus Vance,
Jose Cutileiro, David Owen, and Thorvald Stoltenberg were the work of the "sons of the
appeasers of 1938," and simply wouldn’t do. 

Concluding Note 

In sum, we have shown that in both his Open Letter to Amnesty International and in his
record of reporting on the former Yugoslavia and on Bosnia - Herzegovina specifically, Ed
Vulliamy has been a highly unreliable “journalist of attachment”—that is, a journalist of
open bias, and one who relentlessly rewrites the historical record in pursuing his villains
and ennobling his victims. He touches nothing in this field without distorting it, creating
and inflating evidence to his liking, swallowing hearsay, and ignoring and suppressing
evidence that does not fit the desired line. 

In the final analysis, Vulliamy's single citation from Noam Chomsky for which Chomsky
ought to be criticized was Chomsky's statement in passing that Vulliamy is a "good
journalist." And if Vulliamy is telling the truth about Amnesty International once offering
him a "full time job as media director," then AI looks bad for this reason alone. That would
have been a poor choice for an organization that does not believe in selective justice and
no-holds-barred propaganda service. 

---- Endnotes ---- 

[1] See "Amnesty International Annual Lecture: Noam Chomsky -- 'Hopes and Prospects',"
Amnesty International - U.K., October 30, 2009,
http://www.amnesty.org.uk/events_details.asp?ID=1332 . 

[2] A copy of Ed Vulliamy's undated letter to Amnesty International - U.K. can be found
posted to the Samaha website, "Open Letter to Amnesty International Regarding Chomsky’s
Invitation to Speak, By Ed Vulliamy," October 30, 2009,
http://samaha.wordpress.com/2009/10/29/open-letter-to-amnesty-international-
regarding-chomskys-invitation-to-speak-by-ed-vulliamy/ . From here, it received further
circulation. 

[3] See Ed Vulliamy, "Chomsky takes his language theory back to basic ABCs," The
Observer, December 6, 1998; and Ed Vulliamy, "Bestseller success for anti-U.S. war
books," The Observer, April 20, 2003. Neither of these two Vulliamy-bylined articles took
any noticeable issue with Chomsky's work. However, Vulliamy was "withering in his
contempt for those supporting LM" in its defense against the libel suit brought against it by
Independent Television News after LM published Thomas Deichmann's "The picture that
fooled the world" in February 1997, and Chomsky had joined other writers in signing open
letters against ITN's libel suit as a "very significant impediment to freedom of speech," in
Chomsky's words. (Vikram Dodd, "Now for the moment of truth," The Guardian, February
21, 2000,
http://www.guardian.co.uk/media/2000/feb/21/pressandpublishing.mondaymediasection6
.) Vulliamy also joined 24 other signatories to a deeply inquisitorial letter of complaint to
his own newspaper, The Guardian, back in late 2005, which accused The Guardian of
"bestow[ing] a stamp of legitimacy on revisionist attempts to deny the Bosnian genocide
and minimise the Srebrenica massacre"—the familiar litany of complaints repeated by
Vulliamy against Chomsky in his Open Letter to Amnesty International. For more on this
latter episode, also involving Chomsky, see “Corrections and clarifications: The Guardian
and Noam Chomsky,” The Guardian, November 17, 2005,
http://www.guardian.co.uk/media/2005/nov/17/pressandpublishing.corrections ; Marko
Attila Hoare et al., "Protest to The Guardian Over ‘Correction’ to Noam Chomsky
Interview,” Balkan Investigative Reporting Network, December 8, 2005.
http://birn.eu.com/en/15/10/751/ ; James Bisset et al., "In response to: 'Protest to the
Guardian Over “Correction” to Noam Chomsky Interview'," Balkan Investigative Reporting
Network, December 25, 2005, http://birn.eu.com/en/1/285/1486/ ; and, finally, John
Willis, “External Ombudsman Report,” The Guardian, May 25, 2006,
http://www.guardian.co.uk/readerseditor/story/0,,1782133,00.html . 

[4] See, e.g., Philip Hammond, "Moral Combat: Advocacy Journalists and the New
Humanitarianism," in David Chandler, Ed., Rethinking Human Rights: Critical Approaches to
International Politics (London and New York: Palgrave Macmillan, 2002), pp. 176-195,
especially Hammond's discussion of "New humanitarianism," pp. 191-195,
http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=264674 . Along with the "explicit
rejection of neutrality," the "journalists of attachment" have also "tended to follow the
agenda of powerful Western governments," and their eagerness to "frame conflicts in terms
of a good-versus-evil discourse of abusers and victims and call for ever-greater Western

http://www.amnesty.org.uk/events_details.asp?ID=1332
http://samaha.wordpress.com/2009/10/29/open-letter-to-amnesty-international-regarding-chomskys-invitation-to-speak-by-ed-vulliamy/
http://www.guardian.co.uk/media/2000/feb/21/pressandpublishing.mondaymediasection6
http://www.guardian.co.uk/media/2005/nov/17/pressandpublishing.corrections
http://birn.eu.com/en/15/10/751/
http://birn.eu.com/en/1/285/1486/
http://www.guardian.co.uk/readerseditor/story/0,,1782133,00.html
http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=264674


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 6 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

intervention performs a valuable service to governments which, having lost the stable
framework of the Cold War, couch their foreign policy in the language of human rights and
morality" (p. 191). According to Hammond, The Guardian - Observer's Ed Vulliamy once
"accuse[d] the entire 'international community' of 'meddling with the truths of the war [in
Bosnia - Herzegovina] to stifle intervention and foster appeasement' and of
'spreading...lies and distortions that would equate aggressor and victim'....Western
'neutrality', he charge[d], amounted to de facto support for the Serbs" (p. 182). We believe
that Ed Vulliamy's journalistic career since roughly the second-half of 1992 serves as a very
good illustration of everything that is wrong with the "journalism of attachment." 

[5] Ed Vulliamy, "I must testify—Why one journalist is giving evidence against alleged war
criminals," The Guardian, April 22, 1998. 

[6] Peter Brock, Media Cleansing: Dirty Reporting. Journalism and Tragedy in Yugoslavia
(Los Angeles: GM Books, 2005), p. 57, http://www.gmbooks.com/product/MediaGM.html . 

[7] Ed Vulliamy, "A destiny worse than war," The Guardian, April 10, 1993,
http://www.guardian.co.uk/itn/article/0,,191234,00.html . 

[8] The British reporters who Vulliamy accompanied to the Omarska and Trnopolje camps
on August 5, 1992, consisted of the Independent Television News (ITN) reporter Penny
Marshall and the cameraman Jeremy Irvin, and the BBC Channel 4 News reporter Ian
Williams. 

[9] Ed Vulliamy, "Shame of camp Omarska," The Guardian, August 7, 1992,
http://www.guardian.co.uk/world/1992/aug/07/warcrimes.edvulliamy . 

[10] See Prosecutor Against Dusko Tadic (IT-94-1-I), ICTY Transcript, June 7, 1996, pp.
2125-2126, http://www.icty.org/x/cases/tadic/trans/en/960607ed.htm. In his testimony
for the prosecution, Vulliamy described the nature of the Trnopolje camp that he visited
on August 5, 1992 as "by this time the staging post, the transit camp, the place from which
people from all sorts of different circumstances in the Prijedor region…were coming to for
a variety of reasons….Trnopolje was, if you like, the distribution point for this process, or
one of them—one of the many, I should say" (p. 2125, line 16 - p. 2126, line 5). 

[11] See Ed Vulliamy, Seasons in Hell: Understanding Bosnia's War (New York: St. Martin's
Press, 1994), especially Ch. 5, "The Camps, Echoes of the Reich," pp. 98-117. 

[12] Ibid, p. 202. 

[13] See Thomas Deichmann, "The picture that fooled the world," LM97, February, 1997,
http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-f97/LM97_Bosnia.html ; and the earlier Press
Release, LM, January 27, 1997, http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-
f97/LM97_Bosnia-press.html . Also see Thomas Deichmann, "'Exactly as it happened'?"
LM100, May, 1997 http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-100/LM100_Bosnia.htm . 

[14] See, e.g., Mick Hume, "Spare any change guv?" The Times, March 17, 2000; Helene
Guldberg, "Media—Question and be damned," The Independent, March 21, 2000; Matt
Wells, "LM Closes after losing libel action," The Guardian, March 31, 2000,
http://www.guardian.co.uk/uk/2000/mar/31/medialaw.media ; and Mick Hume, "Some
last words on that libel trial," Spiked Online, May 24, 2001, http://www.spiked-
online.com/Printable/00000002D0E3.htm . 

[15] Deichmann, "The picture that fooled the world," LM97, February, 1997,
http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-f97/LM97_Bosnia.html . Also see the "Site
plan of Trnopolje, based on U.S. satellite photo, 2 August 1992, three days before British
journalists arrived," which is reproduced along with Deichmann's analysis, specifically the
lower right-hand corner of this diagram, where the relative positions of the Bosnian Muslin
refugees (outside the area enclosed by the fence) and of the British reporters (inside the
area enclosed by the fence) are both depicted. 

[16] Phillip Knightley, submissions for the LM defense, December 28, 1998.—Reproduced in
Alexander Cockburn, "Storm Over Brockes' Fakery," CounterPunch, November 5/6, 2005,
http://www.counterpunch.org/cockburn11052005.html . 

[17] See the documentary Judgment: The Bosnian 'Death Camp' Accusation: An Exposé,
Emperor's Clothes, 2000 and 2008. Originally produced by Radio Television Serbia
(Belgrade), but available at YouTube in the English translation by Petar Makara, and
narrated by Jared Israel, this documentary can be viewed in three parts: 

Judgment, Part One: http://www.youtube.com/watch?v=xox7TR11evI&feature=related 

Judgment, Part Two: http://www.youtube.com/watch?v=_eOjxauzsn8&feature=related 

Judgment, Part Three: http://www.youtube.com/watch?v=Yg9ZQP6CGZU&feature=related

We strongly recommend this documentary. In Part Two, from roughly the 4:44 minute-
mark on, the physical location of the British reporters and cameraman is unmistakable:
They set-themselves-up inside the area enclosed by the chicken-wire and barbed-wire
fence which, shortly thereafter, they would incorporate into their Fikret Alic images. 

[18] Penny Marshall, "ITN's Penny Marshall tells how she made the world wake up," Sunday
Times, August 16, 1992. 

[19] See our treatment of how the Western media encouraged Western military
intervention in the civil wars that accompanied the breakup of the former Yugoslavia at
Edward S. Herman and David Peterson, "The Dismantling of Yugoslavia," Monthly Review

http://www.gmbooks.com/product/MediaGM.html
http://www.guardian.co.uk/itn/article/0,,191234,00.html
http://www.guardian.co.uk/world/1992/aug/07/warcrimes.edvulliamy
http://www.icty.org/x/cases/tadic/trans/en/960607ed.htm.
http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-f97/LM97_Bosnia.html
http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-f97/LM97_Bosnia-press.html
http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-100/LM100_Bosnia.htm
http://www.guardian.co.uk/uk/2000/mar/31/medialaw.media
http://www.spiked-online.com/Printable/00000002D0E3.htm
http://www.srpska-mreza.com/guest/LM/lm-f97/LM97_Bosnia.html
http://www.counterpunch.org/cockburn11052005.html
http://www.youtube.com/watch?v=xox7TR11evI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_eOjxauzsn8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Yg9ZQP6CGZU&feature=related


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 7 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

59, October, 2007, http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson1.php, especially
Part IV, "The Role of the Media and Intellectuals in the Dismantlement,"
http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson4.php. 

[20] Vulliamy, Seasons in Hell, p. 104. 

[21] For a repeat performance of several layers of lies, see Ed Vulliamy, "Poison in the well
of history," The Guardian, March 15, 2000,
http://www.guardian.co.uk/media/2000/mar/15/pressandpublishing.tvnews . 

[22] See 1992 Annual Report (Geneva: International Committee of the Red Cross, 1993), p.
95. There we read: "In all, 5,540 detainees were released under ICRC supervision and some
2,500 were freed without [ICRC] participation," and at the end of 1992, "2,760 people
known to the ICRC remained in detention…." 

[23] For an extended discussion of Celebici, a camp run by Bosnian Muslims in which large
numbers of Serbs were beaten, raped, and killed, see Carl Savitch, "Celebici," Serbianna,
undated, http://www.serbianna.com/columns/savich/047.shtml . In his book, Seasons in
Hell, Ed Vulliamy never mentions the Bosnian Muslim camp at Celebici; and as best we can
tell, he has on only one occasion mentioned the camp at Celebici in his voluminous
reporting for The Guardian - Observer. Here, in a long profile of the Bosnian Serb wartime
President Radovan Karadzic after his arrest in Belgrade in July 2008, Vulliamy lamented
how nobody talks about the massacres committed by Bosnian Serbs "at Zvornik, Vlasenica,
Brcko or Bijeljina," and then he devoted six words to "the Bosnian Muslim camp at
Celebici." (See "The edge of madness," The Guardian, July 23, 2008,
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/23/radovankaradzic.warcrimes .) We base
this on a search of the Factiva database search for everything published under Ed
Vulliamy's byline on the pages of The Guardian and The Observer (i.e., rst=(grdn or ob) and
ed w/2 vulliamy and celebici for all dates). 

[24] For full accounts of this remarkable case of demonization and media willingness to
report outlandish falsehoods, see Diana Johnstone, Fools' Crusade: Yugoslavia, NATO and
Western Delusions (New York: Monthly Review Press, 2002), especially "The Uses of Rape,"
pp. 78-90, http://www.monthlyreview.org/books/foolscrusade.php ; and Brock, Media
Cleansing: Dirty Reporting, especially Ch. 5, "'Only Muslim Victims…Only Serb
Perpetrators," pp. 59-72. For a sample of Roy Gutman's work, see "Bosnia Rape Horror,"
Newsday, August 9, 1992; "Victims Recount Nights of Terror at Makeshift Bordello,"
Newsday, August 23, 1992; and "Mass Rape: Muslims Recall Serb Attacks," Newsday, August
23, 1992. 

[25] Charles Lane, "War Stories," New Republic, January 3, 1994, emphasis added. 

[26] See Brock, Media Cleansing: Dirty Reporting, Ch. 5, "'Only Muslim Victims…Only Serb
Perpetrators'," pp. 59-72, especially pp. 68-72. 

[27] A search of the Factiva database for everything published under Ed Vulliamy's byline
on the pages of The Guardian and The Observer reveals no record of Vulliamy ever having
written about the Bosnian Muslim commander Naser Oric (i.e., rst=(grdn or ob) and ed w/2
vulliamy and oric for all dates). 

[28] See The Prosecutor Against Slobodan Milosevic (IT-02-54-T), ICTY Transcript, February
12, 2004, p. 31,975, http://www.un.org/icty/transe54/040212ED.htm . At this trial,
Presiding Judge Patrick Robinson asked Philippe Morillon: “Are you saying, then, General,
that what happened in 1995 [after the Bosnian Serb capture of Srebrenica] was a direct
reaction to what Naser Oric did to the Serbs two years before?” Morillon replied: “Yes.
Yes, Your Honour. I am convinced of that” (lines 19-23). 

[29] Ed Vulliamy, "Mira cracked," The Observer, July 8, 2001,
http://www.guardian.co.uk/world/2001/jul/08/warcrimes.balkans . 

[30] See Allan Hall, "The Glamorous Witch Wife and the Drug Lord Son," Scottish Daily
Record, October 6, 2000; N.A., "Saturday profile: Mirjana Markovic: Spell of the Red
Witch," The Scotsman, October 7, 2000; Vicky Spavin, "Deadlier than the Male," Scottish
Daily Record, April 5, 2001; and Allan Hall, "Power-Mad Couple Who Ruled by Terror," The
Scotsman, June 29, 2001. 

[31] See Alija Izetbegovic, Islamic Declaration: A Programme for the Islamization of
Muslims and of Muslim Peoples, no translator listed, 1970, 1990, p. 30 (as posted to the
website of the Balkan Repository Project, http://www.balkan-
archive.org.yu/politics/papers/Islamic_Declaration_1990_reprint_English.pdf ). Here we
add that in his book, Seasons in Hell, while carefully avoiding quoting from Izetbegovic’s
Islamic Declaration, Ed Vulliamy asserts the falsehood that it was “a tortured attempt to
propose that the Muslim faith was compatible with modern political systems” (p. 66). 

[32] Franjo Tudjman's remarks derive from the so-called Brioni Transcripts of July 31,
1995; our source here is The Prosecutor Against Slobodan Milosevic (IT-02-54-T), ICTY
Transcript, June 26, 2003, p. 23200,
http://www.icty.org/x/cases/slobodan_milosevic/trans/en/030626IT.htm . In this
instance, the former U.S. Ambassador to Croatia Peter Galbraith was undergoing cross-
examination by amici curiae Branislav Tapuskovic. Reading from the text of a Prosecution
Exhibit that included Tudjman's words as quoted in the Brioni Transcript, Tapuskovic said:
"We have the inclination of the United States if, gentlemen, you decide to engage in that
attack as you did in Slavonia….That is the purpose of this discussion today, to inflict such a
blow on the Serbs that they should virtually disappear" (lines 1-10). 

[33] Vulliamy, Seasons in Hell, p. 43; "Face to face with the victims of his horror," The
Observer, February 17, 2002,

http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson1.php,
http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson4.php.
http://www.guardian.co.uk/media/2000/mar/15/pressandpublishing.tvnews
http://www.serbianna.com/columns/savich/047.shtml
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/23/radovankaradzic.warcrimes
http://www.monthlyreview.org/books/foolscrusade.php
http://www.un.org/icty/transe54/040212ED.htm
http://www.guardian.co.uk/world/2001/jul/08/warcrimes.balkans
http://www.balkan-archive.org.yu/politics/papers/Islamic_Declaration_1990_reprint_English.pdf
http://www.icty.org/x/cases/slobodan_milosevic/trans/en/030626IT.htm


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 8 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

http://www.guardian.co.uk/world/2002/feb/17/warcrimes.balkans ; "Farewell, Sarajevo,"
The Guardian, November 2, 2005,
http://www.guardian.co.uk/world/2005/nov/02/warcrimes.politics ; and "Scars and
stripes," The Observer, July 1, 2007,
http://www.guardian.co.uk/world/2007/jul/01/usa.features1. 

[34] See Ewa Tabeau and Jakub Bijak, “War-related Deaths in the 1992–1995 Armed
Conflicts in Bosnia and Herzegovina: A Critique of Previous Estimates and Recent Results,” 

European Journal of Population, Vol. 21, June, 2005, pp. 187-215,
http://www.ingentaconnect.com/content/klu/eujp/2005/00000021/F0020002/00006852 .
—In section 3.3., "Overall Numbers" (pp. 205-207), they estimated 102,622 total war-
related deaths on all sides, of which 55,261 (54%) were civilians at the time of death, and
47,360 (46%) were military or combatants (p. 207). Also see Patrick Ball et al., Bosnian
Book of the Dead: Assessment of the Database, Research and Documentation Center,
Sarajevo, June, 2007, http://www.hicn.org/research_design/rdn5.pdf . At the time this
study was released, Ball et al. estimated 97,202 total war-related deaths, of which 57,523
were military or combatants at the time of death (59.2%), and 39,684 were civilians
(40.8%). 

[35] A search of the Factiva database for everything published under Ed Vulliamy's byline
on the pages of The Guardian and The Observer reveals no record of Vulliamy ever having
mentioned the names of the five principal researchers whose work has revised the total
number of deaths from the civil wars in Bosnia - Herzegovina to the 100,000 range: Ewa
Tabeau, Jakub Bijak, Mirsad Tokaca, Patrick Ball, or Philip Verwimp (i.e., rst=(grdn or ob)
and ed w/2 vulliamy and (tabeau or bijak or tokaca or patrick ball or verwimp) for all
dates). 

[36] Vulliamy, Seasons in Hell, pp. 67-68. 

[37] See John R. Schindler, Unholy Terror: Bosnia, Al-Qa'ida, and the Rise of Global Jihad
(St. Paul, MN: Zenith Press, 2007), especially pp. 101-106,
http://www.zenithpress.com/Store/Product_Details.aspx?ProductID=37578 . Also see Ch.
5, "MOS and Mujahidin," pp. 147-175; and Ch. 10, "Europe's Afghanistan," pp. 273-324. 

[ Edward S. Herman is professor emeritus of finance at the Wharton School, University of
Pennsylvania and has written extensively on economics, political economy, and the media.
Among his books are Corporate Control, Corporate Power (Cambridge University Press,
1981), The Real Terror Network (South End Press, 1982), and, with Noam Chomsky, The
Political Economy of Human Rights (South End Press, 1979), and Manufacturing Consent
(Pantheon, 2002). David Peterson is an independent journalist and researcher based in
Chicago. ]

Last edited by David C on Fri Nov 27, 2009 6:13 am; edited 2 times in total

Sat Nov 21, 2009 4:31 pm
    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
Let’s disentangle Ed Herman and David Peterson’s “convoluted themes”, as they call [1]
Ed Vulliamy’s arguments, using language best applied to their own work, which (in their
words) “touches nothing in this field without distorting it, creating and inflating evidence
to [their] liking, swallowing hearsay, and ignoring and suppressing evidence that does not
fit the desired line.” 

To that end, let’s stick to facts, not Ed Vulliamy’s “disgust and despair” at Amnesty
International’s invitation to Noam Chomsky. 

Herman and Peterson claim that Vulliamy’s “mendacious demagoguery … would be hard to
surpass,” then go on to reference an article they wrote for Monthly Review. [2] 

Among its numerous other distortions [3], this work claimed that: “The claim that 8,000
Bosnian Muslim males had been executed there was based on a Red Cross news alert that
its office in Tuzla had fielded 8,000 missing person requests: 5,000 for ‘individuals who
apparently fled the enclave before it fell,’ plus 3,000 for ‘persons reportedly arrested by
the Bosnian Serb forces.’ … But in a remarkable propaganda coup, the thousands of
escapees and the deaths from fighting were forgotten and the 8,000 quickly became
victims of execution and genocide.” 

Actually, the number comes from a list of missing people, presumed dead, and of these
more than 6,000 [4] have been DNA-matched to remains retrieved from mass graves. 

Ignoring the steadily mounting toll of identified corpses, Herman and Peterson wrote that:
“this initial 8,000 figure for the missing, now executed, males of Srebrenica has never
been revised from its initial very problematic level. It has remained firm and
unchallengeable, despite the fact that nothing close to confirming evidence has been
forthcoming.” 

Needless to say, they supply no evidence themselves as to the whereabouts of however
many of the 8,000 they think weren’t killed, or to show how they died if they weren’t
executed (a word used in an attempt to suggest that large numbers died in some other
way than by being murdered by Serbs). They also ignore all the evidence [5] heard by the
ICTY at The Hague, because it plays a “political role”. 

Later, they write about “Croatia’s devastating attack and ethnic cleansing of some 250,000
Serbs from the Krajina, with over 1,000 civilians killed,” and claim “It is likely that more
civilians were killed in this campaign than following the fall of Srebrenica”. 

http://www.guardian.co.uk/world/2002/feb/17/warcrimes.balkans
http://www.guardian.co.uk/world/2005/nov/02/warcrimes.politics
http://www.guardian.co.uk/world/2007/jul/01/usa.features1.
http://www.ingentaconnect.com/content/klu/eujp/2005/00000021/F0020002/00006852
http://www.hicn.org/research_design/rdn5.pdf
http://www.zenithpress.com/Store/Product_Details.aspx?ProductID=37578
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=4
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=4
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=4
http://www.medialens.org/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10434#10434
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10434
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10434


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 9 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

In other words, they’re insinuating that however many were killed at Srebrenica, most of
them weren’t civilians. But they don’t say this outright, because they prefer to goad
people into denouncing them, so they can come back and “refute” those who charge them
with “denial”. Then they have the temerity to say that “journalists hate to abandon
numbers that have fitted their biases so well.” Their own bias here is well established. [6] 

As for Noam Chomsky, who (to quote Herman and Peterson) “has never denied or
questioned whether there were displaced persons- and detention- and POW-camps in
Bosnia - Herzegovina during the wars there (1992-1995), never denied or questioned
whether Bosnian Muslims were massacred following the fall of Srebrenica in July 1995, and
so on”, he continues to claim that a Guardian interview with him was a “complete
fabrication”, because of one false reference to his use of scare quotes around the word
massacre (in fact a fetish of Diana Johnstone, whose work he endorses), and a misleading
headline based on the interviewer’s misunderstanding of his view. 

It is hardly surprising that she jumped to the conclusion she did, when Chomsky still [7]
says things like: “the Balkans are a Holy Issue in England, far more sensitive than Israel in
the US,” as if insisting on accuracy were somehow deluded, when he calls Diana
Johnstone’s inaccurate and misleading work “careful and outstanding”, though “it may be
wrong.” [8] 

Before that, he signed a letter saying that its outstanding essence consists of “dissenting
from the mainstream view but doing so by an appeal to fact and reason, in a great
tradition.” Would that be the tradition of “selective justice and no-holds-barred
propaganda service”, to which Herman and Peterson refer? 

I can find no mention in their writing here of the disproportionate numbers of Muslims
killed or driven from their homes during the war. Are they some of the “unworthy victims”
of Herman and Chomsky’s Propaganda Model? 

The Monthly Review article deigns to mention them, but only to take issue with “the party
line implication that the Serbs were uniquely killers and not major victims” of the war in
Bosnia, thereby both inventing a position to oppose, and misrepresenting the known facts
about who initiated a war of pre-emptive aggression. Herman and Peterson are presumably
familiar enough with the modus operandi from the American emulation of it, which they
oppose. 

Even if Western propagandists exploit other nations’ crimes, that’s no grounds for assisting
foreign propagandists in minimizing them, or denying the established facts, or the evidence
for them. 

Doing so most certainly amounts to “spitting on the graves of the dead”, as Vulliamy
charges, and may even be “actively aiding and abetting in war crimes”, to quote a
comment once publicized by Media Lens, when attacking people who tallied reported
deaths in Iraq, because the number wasn’t as large as the estimates they preferred. [9] 

As for Fikret Alic and all the rest, from the verbiage above an ignorant reader could be
excused for wondering whether anyone was killed or raped in a Serb camp. 

Herman, Peterson and their acolytes should start by revising their own distortions (hint:
this is really “what an independent journalist or historian would call correcting the
record”), and oppose Western policy without making things up. 

-- 

REFERENCES: 

[1] http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3037 

[2] http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson1.php 

[3] http://www.fpif.org/fpiftxt/5972 

[4] http://www.ic-mp.org/press-releases/dna-results-of-the-international-commission-
on-missing-persons-reveal-the-identity-of-6186-srebrenica-victims-dnk-izvjestaji-
medunarodne-komisije-za-nestale-osobe-icmp-otkrili-identitete-6186-sreb/ 

[5] http://www.icty.org/x/file/Outreach/view_from_hague/jit_srebrenica_en.pdf 

[6] http://www.glypx.com/BalkanWitness/Srebrenica-debate.htm 

[7] http://www.david-campbell.org/2009/11/14/chomskys-bosnian-shame/ 

[8] http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm 

[9] http://www.iraqbodycount.org/analysis/reference/pdf/a_defence_of_ibc.pdf
Sun Nov 22, 2009 6:06 pm

    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004

 Post subject:  
Media Lens has just published an alert on related issues, which is available here:
http://www.medialens.org/alerts/index.php 

According to the text it will shortly be archived here:
http://www.medialens.org/alerts/09/091125_dancing_on_a.php 

http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3037
http://www.monthlyreview.org/1007herman-peterson1.php
http://www.fpif.org/fpiftxt/5972
http://www.ic-mp.org/press-releases/dna-results-of-the-international-commission-on-missing-persons-reveal-the-identity-of-6186-srebrenica-victims-dnk-izvjestaji-medunarodne-komisije-za-nestale-osobe-icmp-otkrili-identitete-6186-sreb/
http://www.icty.org/x/file/Outreach/view_from_hague/jit_srebrenica_en.pdf
http://www.glypx.com/BalkanWitness/Srebrenica-debate.htm
http://www.david-campbell.org/2009/11/14/chomskys-bosnian-shame/
http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm
http://www.iraqbodycount.org/analysis/reference/pdf/a_defence_of_ibc.pdf
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10440#10440
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10440
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10440
http://www.medialens.org/alerts/index.php
http://www.medialens.org/alerts/09/091125_dancing_on_a.php


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 10 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

There is no facility to comment directly on alerts, except via the message board, from
which I was banned several years ago. If anyone wants to copy this posting there, please
feel free. 

Otherwise, here seems the most logical place for it. 

Quote:

Date: 25 November 2009 11:39:49 GMT 
To: editor@medialens.org 
Subject: Re: Dancing On A Mass Grave - Oliver Kamm Of The Times Smears Media Lens 

Dear David and David, 

With respect, your conclusion to this alert is undermined by the substance at the core of
it. 

You say that: 

"Reasoned discussion and disagreement - and respectful tolerance of disagreement - are
what free speech and democracy are supposed to be all about." 

But it's impossible to respectfully tolerate fabrications, at least if one seeks reasoned
discussion. Disagreements of interpretation are only possible if facts are established.
When people misrepresent the known facts, that's not much help to anyone, however
highly you admire the authors. 

Mud also sticks when you don't clean it off. 

Just as Chomsky tried to have it both ways over Diana Johnstone (he said that her work
"may be wrong" but it's "careful and outstanding", and based on "an appeal to fact and
reason", although it misrepresents the facts, and does so willfully, thereby creating his
own "smear"), you say Herman and Peterson are "perfectly entitled" not to "accept the
figure cited by Kamm and others" as if the numbers killed at Srebrenica were in serious
dispute (give or take the uncertainty as to exactly how many corpses will be identified -
at present the tally is well over 6,000 and mounting, despite the remains being "co-
mingled" across multiple mass graves, which are still being unearthed). 

As you know, Chomsky disputes nothing in the established scholarship on the massacre.
And there really is nothing to dispute. Herman and Peterson aren't "brilliant and
courageous"; they're cynical and manipulative, and "their facts, sources and arguments"
don't exist, except in a parallel world where reality doesn't. The weight of evidence
against their claims is conclusive, as Chomsky accepts. The "8,000 figure" is neither a
"political construct", nor "eminently challengable". It is close to being fully substantiated
with dead bodies, DNA-matched to missing people's names. 

Herman and Peterson's wriggling about "executions" is disreputable. They cannot prove
anything about who was killed how, and they know very well that their phrasing implies
that the people didn't even die, but they will no doubt when pushed assert that they're
only doubting how many were bound and shot. The most cursory reading of the known
facts ought to acquaint you with the irrelevance of this point. If you doubt it, then start
with the U.N. report on the subject. 

This means that they're engaged in deliberate misrepresentation about mass killings. If
that's not in your view morally equivalent to denying the extent of any other historical
crime, including the Holocaust, then you need your moral compass reset, regardless of
what you think of Oliver Kamm. 

Yours sincerely, 
[Raoul]

Wed Nov 25, 2009 12:56 pm
    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
Thanks Rob B for posting the previous comment to the message board. 

Aside from the general deference to Herman (as opposed to sourced facts), there have
been some bizarre comments about suing people. 

For example: 

Quote:

any lawyers out there? 
Posted by jeff bowers on November 26, 2009, 12:41 pm, in reply to "More responses to
latest alert" 

I think it would be great is someone with some expertise would help the editors proceed
with some concrete legal action (assuming there really is a legal case for liable -- the
moral case is obvious). I don't know if he Editors would be interested in pursing this, but
the point of medialens is to make a larger audience aware of how the media serve
corporate interest not truth, and a legal action would put this message to a broader
readership. It would also be satisfying to see Kamm admit he was wrong. 

http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1259239273.html

And: 

Quote:

In most cases I would agree 
Posted by emersberger on November 26, 2009, 4:37 am, in reply to "Indeed" 

that he is a waste of time, but in this case his libel was so flagrant and determined that I
think it is important that the Eds call him on it. I really hope they sue even though I
know (from their previous experience with the Times legal threats) that it would suck up
time and money - especially time. 

http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1259210237.html

mailto:editor@medialens.org
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10441#10441
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10441
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10441
http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1259239273.html
http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1259210237.html


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 11 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

Why not ask Noam Chomsky what he makes of these opinions? 

Those expressing them might shudder to learn that they, like Emma Brockes, are "of
course free to publish them, and I would, of course, support [their] right to do so, on
grounds that [they make] quite clear [they do] not understand." 

http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm
Thu Nov 26, 2009 1:16 pm

    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
The editors of Media Lens have written to The Times saying the following: 

Quote:

Dear Sally Baker 

You write: 

"Mr Kamm refers not just to 'the 1995 massacre at Srebrenica' as you say, but to 
'the recent history of the Balkans', and it seems clear to me that you do indeed 
claim there is no 'mass grave', not least in your March 20 2006 MediaLens 
article headed 'Disappearing genocide'." (Email to Media Lens, November 25, 
2009) 

Our 2006 media alert described how journalists had retreated from their 1999 
claim that there had been a "genocide" in Kosovo. Oliver Kamm's comment came in 
a discussion at the end of his blog, 'The Funny side of genocide,' focusing on 
the massacre in Srebrenica, Edward Herman's alleged denial of that massacre, and 
our involvement in promoting his alleged denial. No mention whatever was made in 
the blog, or in the discussion that followed, of the death toll in Kosovo. 
Moreover, we cannot recall Kamm ever accusing us of denying a "mass grave" in 
Kosovo - his smears always centre around the massacre in Srebrenica. And yet you 
are asking us to believe that Kamm actually had Kosovo in mind when he wrote 
that we "dance on a mass grave that [we] claim isn't there because Herman told 
[us] so". Kamm was clearly referring to Herman's supposed influence over us on 
Srebrenica - the theme of his article. 

In the 2006 article, Herman was not cited once as a commentator, only as the 
editor of a book containing articles by other authors we cited. Nowhere in that 
article, or in any other article, have we written that there was no "mass grave" 
in Kosovo, or the Balkans, and certainly not because Herman "told [us] so". 

But anyway, Kamm is very clear about which "mass grave" he had in mind. He was 
asked by a reader on his blog: 

"Dear Oliver, will yot please retract your libelous statement about Media Lens?" 
Posted by: Josef K | 25 Nov 2009 14:25:21 

Kamm replied; 

"Josef K of Media Lens [sic], don't be silly. If Media Lens doesn't wish to be 
identified with the cause of denying war crimes and the genocide at Srebrenica, 
then there is an obvious course open to Cromwell and Edwards, its founders, 
which is to stop promoting, praising and fawning over the work of Ed Herman, 
which does precisely that." 
Posted by: Oliver Kamm | 25 Nov 2009 15:24:30 
(http://timesonline.typepad.com/oliver_kamm/2009/11/try-try-try-again.html) 

Again, no mention of Kosovo. Josef K did not mention Srebrenica, but Kamm cited 
that as the "mass grave" to which he had referred. 

We understand that you can stonewall endlessly, but do you really think it is 
worth the damage you are doing to your own reputation and the reputation of The 
Times? We know that the journalist Jonathan Cook has written to you. As he says: 
"it is incumbent on you and the paper you represent to show unequivocally both 
that 

"a) Mr Kamm was referring to Kosovo rather than, as appears plain from his 
words, Srebrenica 

"b) Media Lens has denied that mass graves existed in Kosovo 

"Otherwise, readers like myself will be forced to conclude that the 
professionalism the Times claims is a sham." 

Sincerely 

David Edwards and David Cromwell 
The Editors - Media Lens 
www.medialens.org 

http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1259245590.html

As already noted in this forum, it is untrue that journalists "retreated from their 1999
claim that there had been a 'genocide' in Kosovo," since next to none ever claimed there
had been one. The facts are laid out here:
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=5593 

Instead of joining the editors in clutching at straws, Jonathan Cook ought to ask them why
they continue to deny that by endorsing the work of Herman and Peterson (and telling
subscribers that these "brilliant and courageous" apologists for Serbian warmongers are
"perfectly entitled" not to accept the known facts), they are endorsing claims (for which
there's no evidence) that people known to have been killed and buried in mass graves did
not meet this fate. 

One article, quoted above and referenced in their Media Alert, invites readers to conclude
that the civilian death toll at Srebrenica was an 1/8 of its known size. That this duplicates

http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10442#10442
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10442
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10442
http://www.medialens.org/
http://members5.boardhost.com/medialens/msg/1259245590.html
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=5593


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 12 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

the modus operandi of Holocaust denial ought to be self evident. 

The editors of this website dissociate themselves from other equally unsubstantiated
conspiracy theories. So why not this one? 

Why do they persist in misleading other well-intentioned readers? What happened to facts
being sacred?

Thu Nov 26, 2009 3:04 pm
    

joe emersberger

Joined: 24 Jan 2004
Posts: 454
Location: Windsor, Onatrio,
Canada

 Post subject:

Raoul/Daniel: 

Hope you stop saying that they were banned from the Medialens website. 
I also wish you would clarify something. Do you accept that Kamm's statement that the Eds

"“dance on a mass grave that they claim isn't there because Herman told them so” 

was a lie? 

Since you jump all over the Eds for not dissociating themselves from what you say are
"distortions" and "conspiracy theories" I wonder if you woudl dissociate yourself from
Kamm's lies. 

I also wonder if you have some kind of principled oppostion to libel suits. 
Should I be able to make anything up about you and not face any kind of legal
consequences?

Fri Nov 27, 2009 3:10 am
  

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
Sorry Joe, but the fact is that my message board password was revoked. Therefore I was
banned. That's the prerogative of the site's editors, I guess, but it remains a fact, and not
one that suggests much interest in open discussion. 

Your pretence (posted to the message board) that I'm "saying that [I've] been banned from
the Medialens website", as opposed to the main discussion board, shows about as much
respect for standards of evidence as they seem to have. 

I hold no brief for Oliver Kamm, whose political outlook I don't share, but the literal
untruth of that statement is irrelevant (and assuming he has no pictures of the Davids
doing a jig at Potocari, it is literally untrue). 

Herman and Peterson are lying about something far more serious - the historical record.
And Media Lens is promoting their work. There's no defence for that, and a libel action
would be as successful as David Irving's. 

As for the general question about suits, I was referring to the irony of the situation.
Scrolling up to revisit Trnopolje ought to make that clear.

Fri Nov 27, 2009 7:24 am
    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
Just for the record, I should probably also point out that it's literally untrue to write, as
Media Lens does, that journalists have "blood on their hands".

Fri Nov 27, 2009 8:38 am
    

joe emersberger

Joined: 24 Jan 2004
Posts: 454
Location: Windsor, Onatrio,
Canada

 Post subject:

Raoul/Daniel: 

I think this exchange makes it pretty clear why you were banned from the message board,
but you should not say (as you do at the Times site where "Newspeak" was reviewed) that
you were banned from the message board without adding that you remain free to post at
length and debate your views on the Medlalens site - as you do now. 

I have little to say to someone who says that the truth or falsehood of Kamm's stament
about the Eds is irrelevant. It certainly is relevant to whether or not Kamm is lying. He
clearly did, maliciously, and is being defended by his deep pocketed employer - which
highlights the depths to which corporate press, not just Kamm, can and regularly do sink.
Don't understand why you feel the "lies" you accuse Chomsy, Herman and Pertserson of
telling are relevant white the lies told by Kamm are of no consequence. 

You snicker at the "irony" that Chomsky (whom on the Times stite you accused of lying
about the Brockes interview) is opposed to libel suits. Yes, he is opposed to libel suits, on
principled grounds, and I disagree with him on this. I don't think it really protects free
speech to not challenge the corporate press with legal action when they or their
employees deliberately slander people. Whether it is tactically wise to sue is another
matter. 

You say "I should probably also point out that it's literally untrue to write, as Media Lens

http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10443#10443
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10443
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=77
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=77
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10444#10444
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10444
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10444
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10445#10445
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10445
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10445
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10447#10447
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10447


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 13 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

does, that journalists have "blood on their hands"." 

The Eds have explained very clearly what they mean by that as you well know and that
makes your comment very silly. Kamm, on the other hand, has gone out of way to accuse
the Eds of not only denying, but celebrating Serb atrocities in the Balkans. I'm glad you're
not cluttering the message board with type of "argument". 

I've not looked into the recent history of the Balkans but even without doing so find it
impossible to take your wild allegations against Herman, Peterson and Chomsky seriously.
The cases that I have looked into closely reveal that even liberal groups like Amnesty and
Human Rights Watch have a pro-western, pro imperial bias. Even these groups, never mind
the ICJ or other bodies, have routinely inflated the crimes of western enemies and
dowmplayed (or ignored altogether) the crimes of western allies. It would be extremely
foolish to assume that any of these groups, posses an absolute truth about a historical
record - especially about something as hard to nail down with exactitude (even through
scientific methods) as a death toll. 

The cases I have looked onto have shown that Chomsky and Herman (Peterson I am not as
familiar with) have done careful, accurate and well argued work. 

Kamm, on the other hand, when he isn't slandering people, is openly heaping praise on war
criminals like Tony Blair. Not a tough call to decide whom I consider more credible. By the
way, if you expect to taken seriously, as oppsed to satisfying some neeed to denigrate the
Eds, you should, at the very least, stop saying that Chomsky "lied" about the Brockes
interview. Incredible that you would say that even after the Guardian retracted the
interview - which, stricly speaking, was not even an interview (with a Q/A format) but
Broske's "recollection" of one.

Fri Nov 27, 2009 5:00 pm
  

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
Joe, 

If you're not interested in facts, then there's little to discuss, I agree. 

1) Chomsky lied. He called the interview "a complete fabrication". It wasn't. There was one
erroneous claim, and a false headline. 

2) You say you know little about recent Balkan history. You should read up on it, instead of
deferring to Ed Herman's misrepresentations of the known facts. 

3) Oliver Kamm is irrelevant, because denying facts about history speaks for itself (and as
noted above he is only doing what Media Lens does - exaggerating for effect). The
promotion of work that denies known facts by the editors of Media Lens betrays an
indifference to accuracy that undermines their critique of those who propagandise on
behalf of the powers that be. Why they endorse demonstrably false work is bewildering.
Presumably they, like you, can't be bothered to do the necessary reading. 

4) I've consistently referred accurately to my ban from the message board, the primary
discussion forum at Media Lens. That you wish to banish discussion about factual accuracy
speaks for itself. 

5) There's nothing silly about this. It's very serious.
Fri Nov 27, 2009 11:41 pm

    

joe emersberger

Joined: 24 Jan 2004
Posts: 454
Location: Windsor, Onatrio,
Canada

 Post subject:

Okay I'll deal with point 1, where you claim Chomsky "lied" about the Brockes interview 

I assume this is the quote you are referring to taken from a correspondece cited in your ref
#7 above 

Chomsky said to his correspondent 

"As for the sources you cite, one of them (the Guardian interview) was known at once to
be a complete fabrication, so ridiculous that the Guardian ombudsman quickly issued an
apology and it was withdrawn from their website (over my objection — I think the antics of
the media should be exposed). " 

Unless you are referring to another quote then it is appaling that you cite this as evidence
of Chomsky lying. To do so, you must interpret his words in an utterly proposterous way -
that he meant every single thing Brockes wrote from beginning to end in the article
(including the spelling of his name) was false. It is obvious Chomsky meant that that
interview completely fabricated his views about what took placae at Srebreniuca - which is
what the Guardian ombudsman addressed. 

If this is an example of how recklessly you accuse Chomsky of lying then others, if not you,
will understand why I consider responding to the rest of what you say as a waste of time.

Sat Nov 28, 2009 12:18 am
  

Raoul Djukanovic  Post subject:  
As you like, Joe. It's clearly a deliberate misrepresentation of the facts. 

He also wrote to the Guardian that "Even when the words attributed to me have some
resemblance to accuracy, I take no responsibility for them, because of the invented
contexts in which they appear." 

http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=77
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=77
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10449#10449
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10449
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10449
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10450#10450
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10450
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=77
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=77
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10451#10451
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10451
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10451


28/11/2009 07:26Media Lens :: View topic - Edward S. Herman and David Peterson: Open Letter to Amnesty

Page 14 of 14http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

Which is blatantly misleading in itself. 

But I base my comment mainly on a comment he made to me personally, which he and you
will doubtless object to me quoting, as he declined my request to publish it here in 2005. 

So I'll paraphrase. Nothing he said in the the interview has a remote relation to the truth.
Allegedly. Except that none of his quotes were retracted by The Guardian. 

This is in any case irrelevant, and the fact you choose to confine yourself to commenting
on it speaks volumes. You have no interest in the facts about the Balkans. You're just
playing ideological games, like Herman, Peterson and their promoters here.

Sat Nov 28, 2009 12:27 am
    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:  
One other thing - if Chomsky (despite his doublespeak) disputes nothing about the
historical record, yet Herman and Peterson do (without evidence, let alone refutation of
the established facts), how does this compute in your binary worldview (as defined by you
above)?

Sat Nov 28, 2009 12:42 am
    

Raoul Djukanovic

Joined: 20 Mar 2004
Posts: 395
Location: UK

 Post subject:   
And finally, since there seems little point pursuing this any further, it's worth noting that
this whole discussion stems from demonstrably false material being endorsed, repeatedly,
by the Media Lens editors, who've made no apparent effort in the years they've been
circulating it to acquaint themselves with basic facts about the Balkans. 

Were they to distance themselves from falsehoods, there would (and could) be no "smear"
(which is an interesting choice of word, since it casually sidesteps the issue at hand -
factual accuracy). Just as if Chomsky hadn't been so intent on goading Emma Brockes she
mightn't have misrepresented him (though this is still questionable, since he was trying to
have it both ways, as far as possible, while retaining what he saw as just enough wiggle
room, which is one of his odd habits that acolytes seem to emulate, though they tend to
do a more ham-fisted job). 

So if anyone's denigrating the Media Lens editors, it's themselves. Moreover, your choice of
the word "denigrate" is revealing. Does Media Lens "denigrate" journalists? One need only
scroll up to see Herman and Peterson's line. 

In conclusion, Andrew Marr's horror seems more insightful than you presumably imagine. 

Quote:

"I think it is just pernicious and anti-journalistic. I note that you advertise an organisation
called Fairness and Accuracy in Reporting so I guess at least you have a sense of humour.
But I don't think I will bother with 'medialens' next time..." 

http://www.medialens.org/alerts/01/011013_BBC_responds.html

As if that weren't enough, it's anti-fact.
Sat Nov 28, 2009 7:24 am

    

Display posts from previous: All Posts  Oldest First  Go

      Media Lens Forum Index -> Media Lens Forum
All times are GMT

Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 Jump to: Media Lens Forum  Go

You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum

You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2005 phpBB Group

  printer friendly 

© copyright 2005 Media Lens | site built by OmWeb
 

http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10452#10452
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10452
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10452
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#10454
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=quote&p=10454
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=editpost&p=10454
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=delete&p=10454&sid=364e51ad891680a59e5fe95e3bb015b4
http://www.medialens.org/alerts/01/011013_BBC_responds.html
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?p=10454#top
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=177
http://www.medialens.org/forum/privmsg.php?mode=post&u=177
http://www.medialens.org/forum/profile.php?mode=email&u=177
http://thegurglingulcer.blogspot.com/
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=newtopic&f=30
http://www.medialens.org/forum/posting.php?mode=reply&t=3037
http://www.medialens.org/forum/index.php
http://www.medialens.org/forum/viewforum.php?f=30
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3037&watch=topic&start=0&sid=364e51ad891680a59e5fe95e3bb015b4
http://www.phpbb.com/
javascript:PrintThisPage();
http://www.medialens.org/
http://www.om-web.co.uk/
http://t.extreme-dm.com/?login=medialen

